-

Medverknad

Som et grunnleggende premiss er det viktig å slå fast at deltakelse for barn ikke handler om at barn skal bestemme selv i vanskelige spørsmål og heller ikke at barn skal bære ansvaret for det som blir bestemt. Det er de voksne som har ansvaret for beslutningen som tas.

Både barnekonvensjonen og norsk lov er tydelig på at i saker hvor barn skal delta, er det i hovedsak medbestemmelse det er snakk om.

Samtidig ligger det en anerkjennelse av at det skjer en utvikling som medfører større grad av
selvbestemmelse ved økende alder og modning. Foreldrenes rett til å bestemme over barnet i
personlige forhold avtar gradvis etter hvert som barnet blir eldre, og opphører i prinsippet helt når barnet er blitt 18 år.

Etter hvert som barnet vokser til skal det – når det har best forutsetning for å bestemme selv, gis anledning til å bestemme selv. I barnevernloven formuleres dette som at barnets mening skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder og modning.

Barnet har rett til å seie si meining i alt som vedkjem det, og barnet sine meiningar skal vektleggjast

Barns rett til deltakelse handler derfor stort sett om medvirkning og medbestemmelse, altså å få
informasjon og ta beslutninger sammen med andre.

Retten til deltakelse representerer en grunnleggende menneskelig rettighet, nemlig retten til innflytelse og medbestemmelse over viktige forhold i eget liv. Det er et grunnleggende behov å ha innflytelse i eget liv.

For det første kan inkludering av barnets meninger være avgjørende for å kunne lage en god plan. Barnet har sine unike erfaringer og barnets tanker og meninger kan være viktig å innlemme for å kunne ta beslutninger som er til barnets beste.

For det andre kan barn som får informasjon og får være med på samtaler der barnets situasjon og tiltak diskuteres, lettere forstå og akseptere det som blir bestemt.

Barn trenger å få svar på sine spørsmål, lufte sine tanker og si hva det mener.

En begrunnelse for barns deltakelse er at barnets innspill er viktig for å få belyst saken godt nok. Det enkelte barn har unike erfaringer og sin egen forståelse av situasjonen. Barnets egen fortelling er viktig å inkludere. Deltakelse og motivasjon for endring.

Modell for barns deltakelse og medverknad

• Informasjon
• Hjelp til meningsdanning
• Anledning til å formidle egne synspunkt
• Inklusjon av barnets argumenter
• Iverksetting og nye beslutninger